Public Relations i Davos 2019
Światem rządzą cele, koordynacja ich realizacji i spójność w myśleniu. Wydarzenia takie jak Światowe Forum Ekonomiczne w Davos są tego najlepszym przykładem. Tematy na konferencyjnej agendzie w mniejszym lub większym stopniu stają się obowiązującą prawdą i pokazują, co myślą Ci, którzy kształtują naszą rzeczywistość. Pozwalają określić tematy, które będą ogniskować zainteresowanie opinii publicznej, dają przesłanki do wnioskowania na temat legislacji i stwarzają możliwość kształtowania komunikacji w oparciu o realne zmienne, wykraczające poza marketingową bańkę spekulacyjną.
21/01/2019Nowa globalizacja, czy bardziej kryzys wiary we wspólną przyszłość i poszukiwanie nowych wartości, to jeden z czynników, który będzie odczuwalny niemalże w każdym sektorze i będzie wymagał refleksji od każdego typu organizacji; rządowych, pozarządowych i komercyjnych. Od tego, jak będzie się kształtował nowy ład gospodarczy, zależy przyszłość i kierunki zmiany firmy. To, co będą mówić do rynku i co równie ważne, jakie będą oczekiwania interesariuszy względem ich relacji z uczestnikami rynku. Specjaliści od PR muszą być gotowi do przeorientowania działania w wielobiegunowym świecie, i – co dużo trudniejsze, muszą przygotować na to swoje organizacje, których bezwład zdaje się większy niż nasza zdolność pojedynczych obserwatorów do rozpoznawania problemów. Czwarta rewolucja przemysłowa przyniesie ciekawe dyskusje w obszarze chociażby nowych ograniczeń ekologicznych czy społecznych, a także tego jak to to wpłynie na lokalne, krajowe czy wreszcie globalne uwarunkowania do prowadzenia biznesu.
W tle pojawia się też wątek cyfrowej ekonomii i społeczeństwa. To kolejny obszar, w którym widzimy symptomy wielkich globalnych dyskusji, a te będą polaryzować społeczeństwo. Innowacje wkraczają dziś w fazę wywrócenia naszego myślenia o ekonomii.
Pozwalają określić tematy, które będą ogniskować zainteresowanie opinii publicznej, dają przesłanki do wnioskowania na temat legislacji i stwarzają możliwość kształtowania komunikacji w oparciu o realne zmienne, wykraczające poza marketingową bańkę spekulacyjną.
Rynek bez pośredników czy algorytmy wykraczające poza zdolność ludzkiego, procesowego myślenia, czekają na nas tuż za rogiem. Edukowanie w zakresie tego jak kontrolować rozwój technologii, jak bezpiecznie ją adaptować i wreszcie – gdzie wyznaczyć granice bezpieczeństwa – to będą tematy znacznie bardziej wartościowe niż nowe algorytmy pozycjonowania w social media. W szybko zmieniającym się i napędzanym technologią krajobrazie musimy stworzyć prawidła tego, jak w odpowiedzialny i przejrzysty sposób zapewnić przepływ treści w celu informowania, wpływania czy zapewniania rozrywki. Jak zwiększyć zaufanie i odpowiedzialność między zainteresowanymi stronami – ostatecznie poprawiając integralność społeczną i dobrobyt społeczny. To z pewnością przestrzeń do aktywizacji wszelkich podmiotów, których pomyślność zależy od tego aspektu życia.
Wreszcie, pojawia się pytanie o granice mobilności. W jaki sposób można przyspieszyć transformację, której efektem będzie bezpieczne, ekologiczne i globalne społeczeństwo? Jak autonomiczne pojazdy, biometria i ultralekkie materiały stworzą nowy ekosystem informacji.
To ważne, bo pokazuje jak zmiana dyskusji o możliwościach na dyskusje o wdrożeniach zrodzi zupełną nową pulę problemów informacyjnych do rozwiązania.
Otwarcie się społeczeństwa na nowe modele biznesowe i usługi dostosowane do nowych oczekiwań klientów będą rodzić nowe fortuny, ale wpłyną na kryzys w wielu sektorach – to również wyzwania, z którymi coraz szybciej będziemy musieli się zmierzyć. Bez wątpienia, jedną z kluczowych ról odegrają tu specjaliści Public Relations.
Analiza zagadnień z Davos nie da nam pewności, z jaką opisują świat jasnowidze, jednak przyglądając się tematom, które będą w najbliższych dniach poruszane w gronie najważniejszych tego świata, z łatwością będziemy mogli wskazać obszary ogniskujące emocje tych, od których zależy sukces naszej organizacji.