Ta witryna używa plików cookie. Kontynuując jej przeglądanie, wyrażasz zgodę na używanie przez nas tych plików. Dowiedz się więcej tutaj.

Group 16 Created with Sketch.
arrow-smallwróć
scroll down Rectangle 16 Created with Sketch.

Kto najchętniej dzielił się fake newsami na Facebooku podczas amerykańskiej kampanii prezydenckiej? Okazuje się że nie młodzież.

Zdawać by się mogło, że upowszechnianie fake news na Facebooku to domena młodych internautów. Okazuje się jednak, że w tej dziedzinie dużo bardziej aktywni od młodych są… seniorzy.

To nie jedyny ciekawy wniosek z analizy artykułów udostępnianych podczas amerykańskiej kampanii prezydenckiej w 2016 roku, autorstwa badaczy z Uniwersytetów Nowojorskiego i Princeton.

Andrew Guess (Department of Politics and Woodrow Wilson School, Princeton University) oraz Jonathan Nagler i Joshua Tucker (Wilf Family Department of Politics and Social Media and Political Participation Lab, New York University) porównali wyniki badania ankietowego na reprezentatywnej grupie Amerykanów (N=1191) z ich aktywnością na Facebooku. Oto najciekawsze konkluzje z ich pracy:

  • Fake news nie są atrakcyjnym materiałem do udostępniania. O ile respondenci chętnie udostępniali linki do różnych treści (61,3 proc. respondentów w 2016 roku udostępniło przynajmniej 100 linków na swojej tablicy) to odnośniki do stron z fake news nie cieszyły się popularnością (91,5 proc. nie udostępniło ani jednego linku do stron zidentyfikowanych przez autorów badania jako serwisy z fake news);
  • Seniorzy są bardziej skorzy do udostępniania fake news. Autorzy analizy skupili się na 8,5 proc. respondentów dzielących się fake newsami, wyliczając średnią liczbę linków dla określonych grup respondentów. Przy uwzględnieniu ich wieku najwyższa średnia liczba linków na jednego respondenta przypadła w grupie 65+ (średnio 0,75 artykułu na osobę);

  • Im bardziej konserwatywne poglądy, tym większa aktywność w rozprzestrzenianiu fake news. W przypadku osób określających swoje poglądy jako konserwatywne bądź ultrakonserwatywne średnia wyniosła odpowiednio 0,75 i 1 artykuł i była znacznie wyższa niż w przypadku osób o pozostałych poglądach.

 

Jak wskazują sami autorzy badania, dotychczasowe analizy zjawiska fake news pomijały starszych internautów. Powyższe wnioski wskazują, że jest to grupa która również powinna być brana pod uwagę a wraz z rosnącym odsetkiem seniorów korzystających z mediów społecznościowych może ona odgrywać coraz bardziej istotną rolę w rozprzestrzenianiu się fake news w sieci.

Fake news: jak powstają, jaką przybierają formę i jak się rozprzestrzeniają – pobierz nasz raport

Dlatego warto również postawić pytanie, czy edukacja mająca na celu podniesienie kompetencji czytelniczych nie byłaby wskazana również w przypadku starszych grup odbiorców mediów.

Źrodło (lic. CC BY-SA 4.0):

Less than you think: Prevalence and predictors of fake news dissemination on Facebook; Andrew Guess, Jonathan Nagler, Joshua Tucker; Science Advances 09 Jan 2019: Vol. 5; http://advances.sciencemag.org/content/5/1/eaau4586